ניהול מלאי הוא ניהול המלאי והמחסנים בארגון . ניהול המלאי מהווה רכיב חשוב בניהול שרשרת האספקה כולה , ניהול המלאי כולל היבטים של כגון שליטה על עלות המלאי כולל תיקי יבוא ומחירי העמסה , ניהול רמות המלאי וניהול זמני ההזמנה ובקרה על כמות המלאי שנמכר.
ההגדרה של ניהול המלאי היא קלה להבנה . בקצרה זה הכל אודות להיות בעל המלאי הנכון בזמן המכון במקום המכון ובתימחור הנכון . אבל כיצד מטמיעים את תהליכי ניהול המלאי האופטימלי על מנת להבטיח את התוצאות הטובות ביותר ? בהמשך נסביר את התובנות שלנו לגבי שיטות ניהול המלאי הממוחשב הטובות ביותר לעסק שלך גם אם אתה לא מנהל חנויות פיזיות אלא חניות מכירה ברשת.
1. הגדרות ושדות פריט
ראשית יש לבדוק את התשתיות של המערכת נתחיל בקטלוג הפריטים כיום השדות של הפריטים צריכים להיות רבים ומגוונים הפריט צריך להחזיק שדות של מלאי מינימום מקסימום וכמויות לרכש/ ייצור , את הספק הראשי , מספר הסיראלי ו/או מספרי אצווה האם הוא פריט מלאי / קונסיגנציה וכן שדות מאפיינים חופשיים שיאפשרו לנו ניהול קל יותר וחיתוך והצגת דוחות. כמו כן קיים צורך להחזיק תאריכים מתאריכים שונים כגון תאריכי תוקף וכן תאריכי אחריות לכל פריט ופריט.
2. תוכנה לניהול מחסן ממוחשב
המחסנים במערכת הממוחשבת אמורים לתת מענים רבים כגון מחסנים שבדרך וכן האם מחסנים אמיתיים או מדומים (כגון מחסני שבר / פגומים ) ומחסני מלרי בתהליך (WIP ) וכן מחסני קונסיגנציה אצל לקוחות או אצלנו וכן מחסנים פרויקטאליים במידת הצורך. כאשר המחסן גדול מספיק ו/או תנועת המלאי מהירה יש לשקול שימוש במיקומים ומסופונים.
3. מחירונים / תיקי יבוא
המערכת צריכה לתמוך בניהול גמיש של מחירונים ותימחור כדי לאפשר קבלת החלטות מהירה וקלה וכן לתמוך בתיקי יבוא שיקלטו את כלל חשבוניות היבוא ובסוף תהליך היבוא יאפשרו לבצע העמסה על מחירי הספק של הפריט. תמיכה במבצעים ובונוסים של הספק/לקוח
4. איך מבוצע חישוב המלאי "הנכון" שיש להחזיק בארגון
החזקת המלאי הנכון היא קריטית לתפעול השוטף של העסק , אם תזמין או תייצר מעט מדי הלקוח שלך יחפש את הפריט במקום אחר. אם תזמין ותתזמן יותר מדי אתה עלול להיתקע עם מלאים גדולים ללא כל דורש ועלויות המימון ינסקו , ואז תיאלץ לעשות מבצעים כדי להיפטר מהמלאי או שהמלאי עלול להפוך למלאי פג תוקף.
בסקר שביצע חברת GetApp (חברה להשוואת תוכנות עסקיות) נשאלו בעלי עסקים כיצד הם מקבלים החלטה על מועד הזמנה חדשה מהספקים/ או ייצור . רובם המכריע 46% מבעלי העסקים אמרו שהם מתבססים על נתוני המכירה של החודשים האחרונים . אם העסק שלך הוא חלק מאותם 46% אתה חייב לוודא שנתוני המלאי והמכירות שיש ברשותך אכן נכונים. כלומר במנהל העסק אתה לוודא שהתנועות של המלאי שלך מדווחות אוטומטית למערכת ובצורה נכונה (השימוש בברקוד ו ב RFID – מייעל ומקטין טעיות בתנועות המלאי).למעשה גם אם אתה בוחר במערכת מידע אשר משתמשת בכלי תחזית ( 15% מהעסקים ) או בגיליונות אקסל (13% מהעסקים ) עליך עדיין לוודא שהמידע מהחודשים האחרונים הוא אכן מדויק . אם אתה תוהה לגבי 26% הנותרים בסקר הם בחרו בתשובה – אחר אנחנו מהמרים שעדיין מידע היסטורי מהחודשים / השנים שעברו עדיין משמש היכן שהוא החישוב.
5. איך נקבע מהו המחיר "הנכון" עבור המלאי בעסק שלי
אתה לא רוצה לשלם יותר עבור הפריטים שאתה רוכש / מייצר , אבל מחירים נמוכים יותר הם לא בהכרח מחירים טובים יותר . ספקים מבטיחים כי בקניית 20% יותר בכמות תקבל 10% הנחה ואז אתה מתחיל לפתוח חסכונות כדי לממש רכישה זו .האם זו קבלת ההחלטות הכי נבונה עבור העסק שלך , אחרי הכל רכישת מלאי עבור העסק שלך היא רק ההתחלה. ישנו מיכלול שלם של הוצאות שמצטרף לרכישה שלך הוצאות עמיל המכס ומכון התקנים וחשבוניות הובלה ואחסנה נוספת של המכולה בנמל ועוד . כמו כן ככל שרמות המלאי שלך גבוהות יותר יעלו ההוצאות שלך על אחסון הן ברמת השכירות של המחסנים וכן בכוח האדם לתפעול המחסנים סידור וליקוט . המדד הזה נקרא כמות הזמנה כלכלית Economic Order Quantity (EOQ) .EOQ – קובע למעשה את כמות הכדאית להזמנת הרכש מבחינת העסק שלך מדד זה נועד למעשה להקטין את הוצאות העסק כתוצאה מכמויות הזמנה שאינן מתאימות לעסק שלך.
6. איך קובעים את נקודת ההזמנה של הרכש
ה EOQ – עוזרת לך לקבוע את הכמות האופטימלית לרכש אבל איך אני קובע ואילו רמות מלאי אנחנו רוצים לשמר בעסק אבל כיצד אני קובע את נקודת ההזמנה / הייצור שלי ? כמובן אתה רוצה שהמשלוח שלך יגיע בדיוק בזמן בדיוק כאשר המשלוח הקודם שלך עומד להימכר. אם הוא יגיע מוקדם מדי אתה נקלע לבעיית איחסון ואם הוא יגיע מאוחר מדי אתה מאכזב אתה לקוחות שלך והם עשויים למצוא מקורות אחרים למוצר. פתיחת הזמנות Backorder – כלומר הזמנות לקוח ללא גיבוי מלאי בעסק עוזרת לעיתים להתגבר על מצב שהמוצר אוזל מהמלאי כדי שהלקוחות לא יפנו למתחרים שלך אבל בכל מקרה הרי תרצה שיהיה לך מלאי זמין בעסק על מנת שלא לאבד אף לקוח וכאן באה לידי ביטוי נקודת ההזמנה שלך. כאשר אתה בא לחשב את נקודת ההזמנה שלך את צריך לקחת בחשבון :
אבל חכה מה הוא מלאי מינימום ומדוע הוא חשוב
מלאי מינימום הוא חשוב ביותר , זהו מלאי ביטחון שבא לקחת בחשבון בלת"מים דברים בלתי צפויים כגון סופות וטייפונים ושביתות של נמלים ורכבות לשם כך אנו נעזרים בנוסחה הבאה :
נוסחת מלאי המינימום באה להביא לידי ביטוי את מיקרי הקיצון בביצוע האספקות של ההזמנות שלך ובין הבלת"מים (בלתי צפויים מראש)
7. איך עסק קובע ובוחר את המקום הנכון למכור ולהפיץ את הסחורה שלו ?
אם אתה מוכר דרך מספר צינורות הפצה , אז הדאגה שלך למלאי זמין היא קבועה ובלתי משתנה. הדבר הכי טוב במכירת מוצרים ברשת האינטרנט בין אם זה באתר מכירות ובין אם זה בשימוש באתרים כגון E-bay , Amazon ו Ali express זה שהסחורה יוצאת מאותו מלאי מרכזי שברשותך ולא משנה מהיכן רכשו אותו הלקוחות , אבל סוג כזה של מכירה מגיע עם סט בעיות חדשות לגמרי : אם אני מציג מלאי זמין של חמישה פריטים באתר אני אכן רוצה שהמלאי הזה יהיה זמין .ולא שיגיע מסניף/חנות ללקוח שנמצא בצד השני של המדינה / אזור המכירות שלו.מה הכלי הכי טוב לניהול המלאי שלי במערכת ממוחשבת ? בענן ?. כדי להימנע מהמצב שתיארנו לעיל עסקים קטנים לרוב נוהגים לסמוך על גיליונות אקסל כדי לנהל את כל ערוצי המכירה שלהם. העסק שלך זקוק למערכת אשר עוקבת אחרי המכירות שלך דרך כל ערוצי המכירה בזמן אמת. ברם אולם, כאשר העסק גדל ומתרחב נוצר צורך דחוף בשדרוג ושיפור מערכות המידע שתומכות בהחלטות המלאי של העסק והמעקב אחר נכונות המלאי. מערכת מידע אשר עוקבת אחר כל ערוצי המכירה של העסק , סניפים פיסיים , מרלו"ג ואתרי מכירה באינטרנט מקטינה מאוד את הסיכוי לביצוע מכירות יתר מעבר למלאי הפיזי הקיים אצלכם .על ידי מיחשוב ואוטומציה של כלל תהליכי המלאי בארגון (רכש ומכירה ובקרת מלאי על ידי ספירות וספירות אפס) , הקפדה על ברקוד או שימוש בטכנולוגיית RFID בכל שרשרת האספקה יוכל העסק שלך להוריד את כמות טעויות האנוש לאפס . ברגע שתתבצע הקפיצה הנחשונית לקראת מערכת ממוחשבת ותהליכים ממוחשבים של המלאי של העסק שלך יתפנה לכם כבעלי העסק זמן רב שבמקום התעסקות עם המלאי , לדברים החשובים באמת קבלת החלטות על סמך דוחות ניהוליים שתספק לכם מערכת המלאי ותמיכה בכל ההחלטות שתואר לעייל. הדרך הטובה ביותר היא קבלת הדגמה או לחלופין מערכת חינמית לתקופה של זמן מה לבחינת מערכת שכזו אנו נשמח לבו לפגישת ייעוץ חינמי לבחינת צרכים והתאמת מערכת ותהליכים שיתמכו בעסק שלכם צרו קשר עמנו.GettApp: מערכות מלאי ממוחשבות עשויות לחסוך עד חמש שעות שבועיות של המנהלים בעסק שהם למעשה בעלי השכר והתפוקה השולית הגבוה ביותר בעסק שלכם.
תוכנות נוספות שיכולות לעניין אותך:
קידום אתרים | בניית אתרים
כל הזכויות שמורות © 2024
Automated page speed optimizations for fast site performance