מה זה RFID?

מה זה RFID?

מה זה RFID ? מהווה חלק מטכנולוגיה רחבה יותר שנקראת IoT ( (Internet of things ) ושאחת הדרכים לממש אותה היא באמצעות ה- RFID   ראשי תיבות של: Radio Frequency Identification) היא טכנולוגיה של תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו. הטכנולוגיה מבוססת על התקנים קטנים (תגיות Tags ) המוצמדים למכשיר או אדם אותו מעוניינים לזהות, ומאחסנים מידע הניתן לקריאה על ידי אנטנות RF מתאימות  באופן אלחוטי תוך שימוש בגלי רדיו. קיימות תגיות פסיביות – ללא מקור כוח, ואקטיביות – הכוללות סוללה

סוגי תגי ה- RFID ישנם שלושה סוגים של תגים אשר משדרים לקורא: אקטיבי, פסיבי ופסיבי למחצה:

  1. תג פסיבי– לתג זה אין כל מקור מתח משל עצמו. כלומר, במצב רגיל הוא לא משדר דבר, והוא כמו כל מעגל אלקטרוני אחר. כאשר תג זה נכנס אל תוך השדה האלקטרו-מגנטי של הקורא, הוא "מופעל" על ידי ההשראה האלקטרו-מגנטית מהקורא והופך להיות "אקטיבי" ומתקשר עם הקורא.
  2. תג אקטיבי– תג בעל מקור מתח פנימי (סוללה), הכולל יחידת משדר המחולל תדר ומסוגל לשדר תדר לקורא ללא השראה אלקטרומגנטית מהקורא. תגים אקטיביים הם לרוב בעלי טווח גדול יותר וזיכרון גדול יותר מאשר תגים פאסיביים, כמו גם היכולת לשמור מידע המגיע מהקורא. כיום קיימים תגים אקטיביים שגודלם כגודל מטבע.
  3. תג פסיבי למחצה– תג הדומה מאוד לתג הפסיבי אך הוא משתמש בסוללה קטנה אשר מאפשרת לתג להיות טעון תמידית ולהניע את השבב, אלא שתג פסיבי למחצה מתקשר כתוצאה מהאנרגיה המתקבלת מהשריית השדה האלקטרומגנטי של הקורא עליו.

טווח קריאה

טווח הקריאה של תג פסיבי תלוי בתדר, בכוח הסורק ובהפרעות של חפצים מתכתיים:

  • תדר נמוך– טווח קריאה של 3 עד 30 סנטימטרים.
  • תדר גבוה– טווח קריאה של מטר.
  • תדר אולטרה גבוה– טווח קריאה של 3 עד 7 מטרים.

טווח הקריאה האפקטיבי של תג אקטיבי הינו לרוב 100 מטרים.

 

סוגי שבבים המותקנים בתוך התג

1.      שבבי קריאה בלבד – המידע המזהה משובץ בתהליך יצור התג ולא יכול להשתנות, בדרך כלל מכילים כ- 2KB זיכרון.

  1. שבבי קריאה וכתיבה– בדרך כלל בעלי זיכרון גדול מ-2KB, ניתן להוסיף מידע או לכתוב על מידע ישן. הקריאה/ כתיבה מתרחשת כאשר התג נמצא בתחום של הקורא. בדרך כלל לא ניתן

שימושים

קמעונאות

התגים מסוג EPC – התגים הזולים ביותר כיום שמחירם (בכמויות גדולות) מתחת ל-10 סנט אמריקאי כיום ניתן בכמויות גדולות מאוד של מיליוני תגים בשנה אף לרדת מתחת לרמות מחיר אילו . הפרויקטים המתבצעים היום בעולם מתוכננים על מנת שבקניה בסופרמרקט לא יהיה צריך להעביר את המוצרים אחד אחד לפני הסורק, אלא יהיה אפשר להעביר את כל הסל כהרף עין מבלי להוציא את המוצרים מהסל. יהיה אפשר לנהל מחסן גדול, מבלי לערוך בדיקת מלאי, ולהיות מעודכן בזמן אמת כאשר אחד מהפריטים מוצא החוצה. דבר הנותן יכולת בניהול מלאי טובה יותר.

אחת החברות המובילות בעולם היא חברת  Wisesense  הישראלית, אשר תגי ה-RFID שפיתחה מתחברים לרשת התקשורת WiFi. מוצרים אלו מותקנים בחברות רפואיות , חברות תרופות ואף על תגי נוכחות  ובתי חולים.

בקרת כניסה / יציאה וכן דיווח נוכחות

ניתן בעזרת תגי עובד לקבוע דיווח נוכחות של עובדים ואורחים במקומות העבודה וכן ניתן לנטר בעזרת תגים אילו את הכניסה והיציאה של העובדים והאורחים בתוך מבנים

תנועה ולוגיסטיקה

כבישי אגרה (כמו כביש 6) משתמשים בתגי RFID אקטיביים. כמו כן, משתמשים ב-RFID לצורך מעקב אחר משלוחים. וכן בקרת ומעקב בקרים על מכוניות תוך שילוב מערכות GIS .

 

שליטה בייצור תהליכי ובהרכבות

ניתן לשלוט גם בתנועת חומרי הגלם בקו הייצור וכן במעקב אחרי חומר/הרכבה בתהליך על רצפות ייצור מורכבות.

 


מאמרים מומלצים

האם מערכת ERP מתאימה לעסק שלך?

איזו מערכת הכי מתאימה לעסק שלי?   העסק מתנהל בצורה חלקה כאשר מחלקות הייצור, השיווק,

לאיזה עסק מתאימה מערכת CRM?

שוקלים להוסיף מערכת CRM לעסק? מערכות אלה מתאימות לכל עסק המעניק שירותים או מוכר מוצרים,

חשיבות מערכת CRM

מדי יום אתם מדברים עם לקוחות פוטנציאליים שחלקם הופכים ללקוחות משלמים. לאחר מכן, הם רוכשים

השאירו פרטים

תנו לנו לייצר לכם מערכת מנצחת